Све о РАПу

Историја рап музике почиње са доласком првих црних људи у тзв. Нови Свет.
Под утицајем белаца, који су потпуно надвладали црнце, ниједна врста црне музике није могла да се пробије на тим просторима.
Тек раних ’70. у Јужном Бронксу у Њујорку рап почиње своју новију историју.
Услед силног незадовољства друштвеним системом јавља се хип-хоп култура.
Прва рап група је ГРАНДМАСТЕР ФЛЕШ&ТХЕ ФУРИОУС ФИВЕ.
Са свим познатим карактеристикама рап музике (скрећ, бас и вокал) они су запоћели каријеру првих репера.
1979. излази сингл "Раппер’с делигхт" од Шугархилл Ганг.
Ипак та песма иако се прва чула и дошла убрзо на сам врх свих музичких лествица није прва рап песма.
То је "Кинг Тим ИИИ" од Фатбацк Банд-а.
’80.-тих година реп музика прави велики пробој.
Доминирају велике групе као што су РУН-Д.М.Ц., Публиц Енемy (чук Д и Флавор Флаве), јавља се и група који су многи називали Црни Битлси – НWА (Ниггас Wитх Аттитуде) коју су чинили ДР.ДРЕ, ИЦЕ КУБЕ, Еазy Е, МЦ РЕН… Гангста звук је постао препознатљив на њиховим албумима, али група са тако много звезда није могла да се одржи, и распала се, али сваки члан је наставио своје соло каријере и то веома успешно.
Еазy Е је правио песме у којима је пљувао по свему и сваћему, ДР.ДРЕ је издао "Тхе Кроник", за Снооп Доггy Догга су сви чули. Једино МЦ РЕН није успео толико успешно да се пробије, али многи сматрају да је он после распада групе правио најбоље албуме. О ИЦЕ ЦУБЕ-у не треба пуно коментарисати.
Разлоге у распаду НWА-а многи виде у похлепности Еазy Y-а који је највећу количину пара узимао за себе, иако је ИЦЕ ЦУБЕ највише реповао на свим албмима.
Дакле, многи сматрају покојног Ерика за распад групе, али да ли су у праву?
Група НWА је тијесно повезана са развојем рап музике у Југославији.
Средином ’80.-тих у Југославији се могло избројати на прсте уживаоци Хип Хоп-а.
Негдје 1988. се све поћело нагло окретати.
У поћетку је све то било у знаку неког Бреак Данце-а, која је освојила све младе.
Ипак, човек звани Бане (садашњи САНШАИН) одлази на размену ученика у САД де га људи одводе на концерт групе НWА и он одмах шаље касете у БГД и по повратку оснива групу Греен Кул Поссе. Из групе се послије одвајају Бане и Андреј и настаје САНШАИН.
У то време за рап чује и Александар Џанкић који је веома заслужан за пробој рап музике код нас.
Он оснива групу Wхо Ис Тхе Бест (1988.).
Оснивају се још неке групе под налетом ове двије.
Прво треба споменути Робин Хоод, чији је осниваћ Киза (Бобан).
Затим ту се налазе и легендарни Будwеисери који су нажалост престали убрзо са радом.
Направили су пар великих ундергроунд хитова, ипак судбина их је раставила.
Једини преостали члан који се бави рап музиком јесте човек познат под именом БУС47 који прави музику у Лондону и шаље је у Југославију.
Тада је чак и Скопље имало своју рап групу.
У БГД-у је рап био сконцетрисан скоро у једном блоку НБГД пошто су сви људи из ових група међусобне комшије.
Тада постоје и још неке групе као што су Без кауције или Једва смо се скупили (ЈССС) који су имали хит ЗАЛАЗАК СУНЦА(Тина).

1992. на радио Политици са радом почиње емиисја ГЕТО коју је водио популарни МЦ (Александар Џанкић).
Темама везаним за ундергроунд живот БЕОГРАДА доспео је брзо на сам врх слушаности.
Може се рећи да је ГЕТо заслужан зато што толико људи слуша рап данас.
Убрзо су и људи увидели да од те емисије и може нешто да се направи тако да је добила термин четвртком од 19-21 час.
У то време се јавља доста домаћих група.
Међутим, тада су заједно у рап покрету били и неки људи који то нису заслуживали као што су Функy Г, Беат Стреет (који није оно што је некад био, пошто су имали заиста вулгарне песме са пљувањима по неким људима), онда Тапири, Др. Иггy… Они су послије отишли другим путем, путем славе и богатства, док је за праве репере тек предстојао трновит пут .

Први домаћи рап албум да ли имаш право је дело човјека званог ГРУ 1995. године.
Хит са тог албума је сигурно песма "Право у рај" за коју је снимљен и спот који је убрзо забрањен од тадашње власти.
Албум може да се назове типичним тврдим звуком гангста репа.

Убрзо потом излази и до сада једини албум, можда (или сигурно) најбоље групе у Југославији Робин Хоод (ДА ЛИ ОСЕчАС БЕС!).
Киза, са својим експлицитним текстовима описивао је тадашњи живот на БГД улицама.
Тој групи су многи предвиђали изванредну каријеру,али новац је постао непробојна граница за њихов други албум.
Група се и распала скоро, тако да се једино од КиЗЕ може оћекивати неки соло албум.

1995. се појављује и албум групе Рхyтхм Аттацк (Директно са Улице).
Албум од којег се много оћекивало,али издавачка куча није нашла свршисходно да прогура тај материјал тако да није било ништа од свега тога.
Тада у БГД делује много демо група.
Вриједи споменути можда неке ( Ц YА, Ребел Wитхоут А Паусе, БМW (садашњи СА из тандема САИЛА), БГ, Фулл Моон), али посебно треба споменути групу Wхите Ниггаз са једном можда од најбољих пјесама у Југославији – Ит’С алл абоут монеy.

1996. је права епоха домаћих издања.
Излази први албум СУНШИНЕ Љубавна ликвефакција.
Са правим ХИП ХОП звуком, одличним раимима, свима су брзо ушли у уши.
Суншине је досада избацио 3 албума, али ниједан није био толико близак хип хопу као тај први албум.
Група се окренула живој свирци, гитари, тако да је све то превише отишло у неки Хард Коре звук.
Но без обзира на то и даље праве одличне хип хоп хитове који су у самом врху домаће сцене.

1996. излази и Wхо Ис Тхе Бест ( Wелцоме то Белграде ).
Састав који је имао доста експлицитних песама који су пљували по свим могућим социјалним друштвеним деловима нашла је део неба на нашој суровој естради.
Са тог првог албума снимљен је спот за песму БАБY, иначе метафорићном пљувању по Тап 011 и Ивани која их је напустила и прешла у ту групу.
Ундергроунд хит Таблица Множења нашла је своје место у главама оног слоја људи у БГДу који је готивио опијајућа средста свих врста.

1996. излази и албум тројице опасних момака из Земуна под називом Ц YА. Али он није наишао на неки велики одзив код публике.

Крајем те године и почетком следеће излази нови албум ГРУ-а са комерцијалнијим звуком и тад је настао БУМ за рап музику.
Гру је постао синоним за рап комерцијалу код нас.
Направио је Бићу Ту и Петак, мало комерцијалније песме, али његов албум је био доста квалитетан.
Треба послушати и друге песме као што су: Човек је Човеку вук, Преко Далеко, Шампион… Урадио је паметну ствар.
Прво је пробијао комерцијалне песме, да би после почео да гура оно стварно што вреди на његовом албуму (Срце..).
Исти фазон је фурао и са тречим албумом из 1999.
Треба послушати са тог албума само неке песме као што су Ветрењаћа, Сањао сам сан, или Лагана Лерка и видјеће се оно стварно што вреди на нашој домаћој сцени.
Продукција на свим албумима Гру-а је била на завидном нивоу, тако да је што се тиће продукције направио прави домаћи задатак за све репере.

1997. излази и албум двојице момака под називом Белграде Гхетто ДЕБИЛ-П. Момци који су имали дара, али и среће да их запази директор издаваћке куће ЦИТY РЕЦОРД’с тако да су за њих 1998. издали други албум Амброзија.
Чини се да је први био неупоредиво бољи, сигурно што је више рађен из задовољства, а не из славе.
Те исте године појављује се и група по имену СКИДС (Сима Космос Из Далеког Свемира). Имали су добре риме, песме као што су Стреет Лаw, Спонзоруса, Година културе, али били су противници свих на сцени и ван ње тако да су остали у сјенци.

1997. излази и БАД КОПИ. Е то су људи за посебну прићу.
Група чији назив стварно описује њихову музику.
Све њихове песме су у ствари копије неких америћких познатих песама.

Тренутно је састав групе под знаком ? јер је Мики погинуо на ратишту , а нови члан групе би требало да постане Токyо, дечко са много квалитета.

Такође ту се налази и Алл 4 теа, гост са првог албума и стални члан групе од сада.
Само још Воодоо Попеyе фура такав неки духовити фазон на свом албуму, али многи њега незаслужено омалазавају зато што сматрају да је чиста копија Сајпрес Хил-а.

1998. је изашао можда најбољи албум на домаћој сцени – Ц YАз Бацк.
Албум са одлићном продукцијом, са хитовима као што су САМ ПРОТИВ СВИХ, Ц YАз БАЦК, Јелена, убрзо су доспеле на сам врх хип хоп лествице.
Момци који можда копирају 2паца, Сајпресс Хилл и друге репере, направили су један одлижан склад неког гангста рап-а и хип хоп-а са можда малкице дозом комерцијале.

1998. група је издала и други албум, ПЛАY, који такође није успио онолико колико треба да се пробије, мада по свом квалитету сигурно заслужује.
Један од главних разлога је сигурно нестасица новћаних средстава.
Песме су у њиховом препознатљивом фазону, говоре о  хип хоп и уопште о ситуацији у Београду.

Вреди споменути још и младе нарастаје хип хоп-а као што је Фулл моон, група пред којом је велика будућност, затим Рхyме2Сурвиве, Црни протокол, Геруилла, еx Јумба Департмент, Маддогз, Парламент, црногорски ФБИ Схадоw.
Многе издаваћке куће су то увиделе тако да постоје и компилације Нове генерације.
Може се сматрати да је пред домаћим хип хоп-ом заиста блистава каријера пошто има пуно младих људи који заиста желе да направе нешто што ће вредити и што ће бацити у сјенку старије колеге.
Колико ће им то успети питање је.
Само се зна да се рап у Југославији пробио. Али колико ће се одржати, да ли му прети пропаст као што је убрзо послије доласка на врх пропала и ДАНЦЕ музика.
Не зна се, али ће будућност све показати.
Добро би било ако ми, барем некад, будемо доћекали неку врсту Хришћанског РАПа.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *